Поява на початку 80-х років театру корифеїв – унікального явища в національному мистецтві – сколихнула не лише театральне життя, а й породила драматургію, яка стала класикою українського письменства.
Класики української драматургії в своїх п'єсах:
правдиво зображали життя та побут народу;
намагалися показати соціальні протиріччя, які панували в суспільстві;
протестували проти приниження людської гідності;
виражали співчуття до тяжкої долі трудящих;
збагатили українську драматургію десятками нових п'єс, в яких порушували проблему життя народу та висвітлювали найголовніші конфлікти того часу.
Визначним літературним явищем стала драматургія Марка Лукича Кропивницького (1840-1910),творчі пошуки якого тісно пов'язані зі становленням професійного театру в Україні. Драматургічна спадщина Кропивницького – це понад 40 п'єс. Кропивницький постійно звертався до невичерпної скарбниці народної творчості.
Багатогранним був талант письменника і драматурга М.П. Старицького (1840-1904). Дбаючи про розширення репертуару українського театру, Старицький вправно обробив ряд сценічних п'єс різних авторів та інсценізував багато прозових творів українських та зарубіжних письменників: “За двома зайцями”, “Різдвяна ніч”, “Тарас Бульба”, “Сорочинський ярмарок”, “Утоплена”, “Циганка Аза”. Переосмислені та значно художньо удосканалені, ці обробки стали по суті новими самостійними творами. Серед власних п'єс Старицького найвідоміші соціально-побутові драми “Не судилось”, “Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці”, “Талан” та низка дотепних водевілів. Важливе місце в творчості Старицького займала історична тематика. Це п'єси: “Богдан Хмельницький” , “Маруся Богуславка”, “Остання ніч”. Своєю творчістю Старицький збагатив репертуар українського театру, підняв його суспільно-виховне значення.
Найвизначнішою постаттю в українській драматургії другої половини ХІХ століття є І.К.Карпенко – Карий (1845-1907). Він увійшов до історії української драматичної культури і як борець за національний театр, і як творець гостро соціальної драми та комедії. Його драми та комедії поряд з п'єсами Кропивницького і Старицького становили міцну основу репертуару українського реалістичного театру. Невмирущу славу драматургові принесли його сатиричні комедії “Мартин Боруля”, “Сто тисяч”, “Хазяїн”, у яких висміяно гонитву багатіїв різного калібру за наживою, їхню глитайську психологію. Кілька п'єс Карпенко – Карий присвятив історичному минулому України (“Бондарівна”, “Сава Чалий” та ін.). Творам драматурга притаманні незвичайна емоційність, ліричність, напруженість ситуації, яскравість мови персонажів, показ органічних зв'язків людини з її оточенням. “Я взяв життя”, - говорив драматург і цим визначив основний принцип своєї творчості.
Драматичні твори писали також прозаїки: І.С. Нечуй-Левицький “Маруся Богуславка”, “На кожум'яках”. Панас Мирний “Лимерівна”, “Перемудрив”. Б.Д. Грінченко “Степовий гість”,“Ясні зорі”.
Драматургія демократичного направлення розвивалася й на західноукраїнських землях. У 60-70-ті роки з рядом п'єс виступив Юрій Федькович.
Краща з них – комедія “Запечатаний двірник” відображає буковинське село, висміює сільську чиновницьку верхівку. На 90-ті роки припадає майже вся творчість Франка-драматурга. Саме в це десятиліття письменник, за власним свідченням, “задумав кинутись головою на поле драматургічне”. Він створив класичні зразки соціально-психологічної драми “Украдене щастя” (1893), “Учитель” (1894); романтично-легендарних творів на історичному матеріалі “Сон князя Святослава” (1895), “Кам'яна душа” (1895), “Майстер – черняк” (1896).
У Галичині продовжує свою письменницьку працю театральний діяч і драматург Григорій Цеглинський, який майже щороку давав нову п'єсу для театру.
В театрі при “Руській бесіді” часто ставилися його комедії, переважно з життя інтелігенції, міщанства “На добродійні цілі”, “Тато на заручинах”, “Шляхта ходачкова”, “Соколики”, “Лихий день”, “Аргонавти”.
Серед письменників старшого покоління до драматургії звернулася відома поетеса і прозаїк Олена Пчілка “Сужена не огужена”, “Світова річ”.
Серед творів тогочасних молодих драматургів найчастіше ставилися на сцені п'єси Любові Яновської. Її п'єса “Дзвін до церкви скликає, а сам у ній не буває” (1900), дала одну з кращих ролей Марії Заньковецькій. Роль Зіньки була її улюбленою роллю.
Творчість Михайла Семеновича Щепкіна (1788-1863)
М.С.Щепкін – видатний український і російський актор, основоположник українського реалістичного театру.
Народився в селі Красному, тепер Бєлгородська область, у кріпацькій сім'ї. У 1800-1803 рр. брав участь в аматорських виставах у м. Суджі та Курську. У 1805 р. почав творчу діяльність
у трупі Барсових у Курську. В 1816 р. перейшов до театральної трупи Й. Калиновського та Штейна у Харкові, у 1818-1821 рр.- актор Полтавського вільного театру. У 1819 р. були поставлені на полтавській сцені «Наталка Полтавка» та «Москаль – чарівник» В 1821 р. викуплений з кріпацтва при сприянні Івана Котляревського. З 1823 р. – актор Московського театру на Моховій (з 1824 р. – Малий театр, де й залишився до кінця свого життя, зазнавши особливої слави в драмах Грибоєдова та Гоголя. Підтримував дружні стосунки з Т.Г.Шевченком, М.В. Гоголем, І.П.Котляревським. Помер у Ялті, похований у Москві.
Основні ролі в театрі:
Домашній театр
1800 — «Вздорщица» А. П. Сумарокова — слуга Розмарин (перша театральна роль).
Театр братів Барсових
1805 — «Зоа» Л.-С. Мерсье — Андрій-поштар
(дебют на професійній сцені).
Полтавський театр
«Наталка-Полтавка» І. П. Котляревського — Макогоненко
«Москаль-чарівник» І. П. Котляревського — Михайло Чупрун
Малий театр
1825 — «Школа жінок» Мольера — Арнольф
1830 — «Скупий» Мольера — Гарпагон
1831 — «Лихо з розуму» А. С. Грибоєдова — Фамусов
1835 — «Матрос» Т. Соважа і Ж. Делюрье — Симон
1835 — «Венеціанський купець» У. Шекспіра — Шейлок
1836 — «Ревізор» Н. В. Гоголя — Городничий
1853 — «Скупий лицар» А. С. Пушкина — Барон
Увічнення пам'яті
Ім'я актора носить Вище театральне училище (інститут) при Державному академічному Малому театрі, сам Малий театр також називали Будинком Щепкіна.
У Сумах є театр драми й музичної комедії ім.М.С.Щепкіна. Біля нього також установлений пам’ятник.
Театр Буковини і Галичини
У Галичині та на Буковині було чимало театральних напівпрофесійних і напіваматорських труп:
-драматичне товариство імені І.Котляревського у Львові (1898-1908)
-Буковинський народний театр під керівництвом І.Захарка в Чернівцях
(1900-1910)
- товариство імені Івана Тобілевича у Станіславі (1908-1914).
- Гуцульський театр Г.Хоткевича (1909-1912).
У 60-90-ті роки значні зміни відбулися у розвитку театрального мистецтва Східної Галичини. 29 березня 1864 року у Львові засновано український професійний театр “Руська бесіда”, який очолив О.Бачинський. Колектив успішно гастролював у містах Східної Галичини та Північної Буковини. Однак незабаром через гостре суперництво між москвофілами і народовладцями за вплив на нього театр почав занепадати. Його піднесенню багато в чому сприяв М. Кропивницький, який усередині 70-х років працював тут за запрошенням. Протягом 1905-1906 рр. Львівський театр товариства ”Руська бесіда” – єдиний професійний український театр Галичини й Буковини - очолював М.Садовський.
У театрі з успіхом ставилися п'єси “Ревізор”, “Женитьба” М.В. Гоголя, “Гроза” О.М.Островського, “Весілля Кречинського” А.В.Сухого-Кобиліна. Згодом були поставлені “Безталанна”, “Мартин Боруля” І.К. Карпенка-Карого, “Лимерівна” Панаса Мирного, “Украдене щастя” І.Я. Франка. Багато зусиль для розвитку театральної культури Східної Галичини доклав
І. Франко. У своїх статтях і театральних рецензіях він виступав за дійсно народний театр, який би сприяв розвиткові освіти трудящих, став би “школою життя”.
The Top Five Baccarat For Beginners - FBCasino
ВідповістиВидалитиThe Best Baccarat Sites in Canada. 카지노사이트 Our team at FBCasino febcasino have you 온카지노 covered. From beginner to advanced beginner, each one